Frankrijk afbouwen! - Reisverslag uit Bougé-Chambalud, Frankrijk van Matthijs Soeters - WaarBenJij.nu Frankrijk afbouwen! - Reisverslag uit Bougé-Chambalud, Frankrijk van Matthijs Soeters - WaarBenJij.nu

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

06 Oktober 2010 | Frankrijk, Bougé-Chambalud

Na bijna drie weken afbouw maar weer eens een update. Inmiddels is de groep compleet, hebben we veel gedaan, zijn we alweer terug in Frankrijk en zijn we tussen door nog even in Duitsland, Luxemburg, Duitsland en Zwitserland geweest. Vergeet vaak een blog te maken, wat natuurlijk een goed teken is, het bevalt! Daarnaast is het natuurlijk bij elke camping weer onzeker of er internet is Probeer minstens bij elke camping de locatie aan te passen. Vaak geeft hij ook nog de locatie van de laatste blog aan. Daarnaast heb ik de route op het blog op een kaart gezet, bij locaties, heb alleen geen idee of dat te zien is voor anderen….

Het afbouw team bestaat nu uit 7 man en 1 vrouw. Hiervan zijn 2 mannen de afbouwleider (Jos, die toevallig bij Esther, zus, in de klas gezeten heeft) en ITM-er (International Team Manager) (Gert-Jan). De rest is gewoon “werkvolk” :). Die overigens allemaal een andere naam gekregen hebben. Dit begon bij Nick en Simon. Daarna werd Jannie bedacht. Niet veel later was ik Jannus, om bij de Nederlandse (ramp :P ) artiesten te blijven. Dan vormden we gelijk de drie J’s (Jos, Jannie en Jannus) Verder werd Gert-Jan Gerard Joling (beide GJ). Verder hebben we nog een Bob (de bouwer, omdat hij niet wilde stapelen) en Speedy (klein en snel).

Inmiddels lopen we 1,5 dag op schema en lopen nog verder in! Tot nu toe hebben we dan ook nog maar één echte regen dag gehad, waarop we maar een halve dag hoefde te werken. Gelukkig waren toen de doeken als droog binnen. Soms zijn we net boeren die het hooi voor de regen binnen willen hebben, alleen dan met tent doeken.

Het afbouw werk is een stuk zwaarder als het beheerders werk en de dagen zijn ook langer. De bedoeling is dat er per team, in een periode van twee maanden, op een aantal campings tenten afgebroken worden. Dit houdt in dat eerst de inboedel uit de tenten naar de opslag gereden moet worden. Hieronder vallen kastje, koelkasten, bedden, matrassen, boxen met inventaris, tafels, stoelen enz. enz. Daarna moeten de tenten los gemaakt worden, schoon gemaakt worden, afgebroken worden en de opslag in.

Tijdens de afbouw zitten we in mobiles homes dus echt koud wordt het niet voor ons. Nou hebben we tot nu toe bijna elke dag in korte broek gelopen en is zelfs nu het weer bijna beter als in het hoofdseizoen. Qua eten is het anders als tijdens het seizoen. Hier wordt er iedere avond door iemand anders gekookt en gezamenlijk gegeten. In de weekenden moeten we het zelf regelen, waarbij de rest erg dankbaar is dat ik de frituurpan mee heb. Het is misschien wat overdreven en eigen frituurpan mee, maar die heb ik na het familie weekend in augustus meegenomen. Op de camping (Domaine de Chalain, Doucier) kon je namelijk frikadellen kopen, wat de Engelsen niet kenden. De kwaliteit hiervan was echter om te huilen, dus had ik wat echte frikadellen uit NL meegenomen. Daarnaast ook maar gelijk bitterballen, kaassoufflés, nasi en bami schijven meegenomen. En natuurlijk een feestmix met van alles. Hiervan hebben we twee keer een frituur avond gehouden, waarbij we alles aan de Engelsen hebben laten proeven. De frikadellen en nasi schijven vielen het best is de smaak.

Omdat we anderhalf dag in de week vrij hebben, hebben we de ene week één dag en de andere week twee dagen vrij. Op deze dagen kan iedereen gewoon zijn/haar gang gaan. Zo hebben we in Duitsland de omgeving bekeken en zijn Jos en ik nog een zilvermijn in geweest. In Zwitserland zijn we de bergen ingegaan en hebben we nog een gletsjer gezien. Het doel was eerst om naar de gletsjer te gaan, maar deze was niet echt aangegeven (had hem toevallig via google earth gezien). Dus op een gegeven ogenblik waren we het zat en hebben we een berg gepakt en gekeken hoe hoog we konden komen met de auto. Toen de weg ophield zijn we een stukje terug gereden en hebben de lift omhoog gepakt. Eén van de paden boven ging naar een uitkijk punt over de gletsjer, dus die ook nog gezien. Verder ook, een heel klein beetje, sneeuw gezien. Collega’s nog een drie sneeuwballen gevecht gehouden (ja klein beetje sneeuw :P ). In Zwitserland ook nog een dorps/stadsfeest meegemaakt. Wat live muziek enz. Op eens stonden we naast Nederlanders die daar werkten. Die hebben ons later nog mee genomen naar een beetje ondergrondse keldercafé bij mensen thuis. Erg gaaf. Verder niet veel speciale dingen gedaan, vooral rustig aangedaan.

Dan hebben we natuurlijk nog de reisdagen. Als een camping af is dan moeten we natuurlijk naar de volgende camping, en dit gebeurt in een colonne van vier auto’s. Drie Vacansoleil auto’s/busjes en mijn auto. In Zwitserland werd dit nog bijna één voertuig, maar door het uitmuntende reactie vermogen van de bestuurders ging dit goed en hebben we nog steeds vier voertuigen!

De afbouw bevalt me dus prima. Soms is het wel vreemd om zo snel weer een camping te verlaten. Dan heb je er geen weekend gehad, en dus ook niet veel van de omgeving gezien. Dat is soms wel jammer, maar ja dat hoort er bij. Heb je voor later tenminste nog dingen die je wilt zien! Het is wel vreemd om alle campings zo kaal te zien. De meeste campings waar we nu nog komen zijn al dicht of zijn sluitende. Kortom iedereen is weg. Een nadeel dat ik nog weg ben is dat ik de familie niet kan helpen waar dat nodig is. Gelukkig redden die zich nog prima zonder mij, en voordat ik het weet ben ik weer terug. Tussendoor ben ik waarschijnlijk ook nog even terug om m’n neefje of nichtje welkom te heten! En dan zien we in november wel weer verder wat ik doe en waar.